Blog

Szkolenia online

Pożyczka pozabankowa co tak naprawdę oznacza?

Pożyczka pozabankowa co tak naprawdę oznacza?

18.03.2021, Money Run

Pożyczka pozabankowa, jest pożyczką pomostową, a zatem ma pomóc w przyszłości w uzyskaniu kredytu bankowego. Zawiera się ją najczęściej w formie aktu notarialnego, gdyż zabezpieczeniem są nieruchomości.

Przy takich pożyczkach koszt jest relatywnie większy, ale broni się to kilkoma argumentami.

Istotną rzeczą jest to, że nie wolno brać pożyczki pozabankowej jako główny warunek do istnienia Klienta, czyli czegoś, co w szybki sposób wyciągnie klienta z długów i pozwoli mu iść dalej.

Jaki jest realny czas w podmiotach pozabankowych?

Wiele osób myśli, że cały proces trwa od 24h do 48h. Niestety jest to nieprawda. Zdarzają się oczywiście wyjątki, jakie?

Jeśli Klient idealnie złoży swoje dokumenty oraz idealnie będzie pasować pod dany podmiot, to wtedy cały proces może być szybszy.

Tak naprawdę takie przypadki nie zdarzają się zbyt często. Nie raz wyskakują rzeczy, które mogą bardzo mocno wpłynąć na przebieg całego procesu np. problem z Księgą Wieczystą.

Realny czas pożyczki wynosi od dwóch do trzech tygodni. Są klienci, którzy nie do końca rozumieją, jak działa cały proces. Cały przebieg to mnóstwo dokumentów, analiz, wszystko dokładnie musi zostać rozpatrzone. Jest to uzależnione od złożoności tematu.

Koszty pożyczki.
Koszty pożyczek są bardzo różne. Wahają się od 18% całkowitego kosztu po aż 30% całkowitego kosztu w skali roku. 

Przewłaszczenia od 30% do 35%

Stawka odsetek od 7,2% w skali roku

Wszystkie pożyczki, które robimy zazwyczaj są na poziomie 27% w skali roku.

Są produkty, które robią pożyczki na dwa lata. Wtedy koszt pożyczki to 32%-33% w skali 2 lat, więc wtedy koszt pieniądza jest tańszy.

Na co można wziąć pożyczkę pozabankową?

Tak naprawdę bardzo duża ilość Klientów chce na prowadzenie działalności bieżącej, lecz taka informacja nic nie wnosi. Dobrze by było, aby wcześniej porozmawiać z Klientem na temat tego oraz dowiedzieć się prawdy, na co Klient tak naprawdę potrzebuje dodatkowego finansowania.

Cele:

  • bieżąca działalność
  • przede wszystkim klienci biorą pożyczkę na spłatę zobowiązań ZUS i US
  • wykup wierzytelności
  • dokończenie budowy nieruchomości
  • zakup nieruchomości (tutaj trzeba mieć wkład własny na poziomie co najmniej 45% lub gdy klient może zabezpieczyć się na innej nieruchomości)
  • towarowanie się, zakup maszyn
  • kontrakty (trzeba wykazać listę podmiotów, z którym klient współpracuje lub z kim chce współpracować)
  • budowa nieruchomości
  • dla rolników (np. zakup nasion, maszyn, utrzymanie hodowli itd.).

Najczęstsze powody odmowy udzielania pożyczki.

Jeśli chodzi o odmowy, to wyróżniamy 3 główne:

  1. Klient nie do końca zna swój cel. Jedynym jego celem jest „uwolnienie się” od firmy lub osoby, której jest dłużny pieniądze.
  2. Plan spłaty, jest pisany w jednym zdaniu. W takim wypadku fundusz nie dowie się niczego o kliencie. Pamiętaj, plan spłaty oraz plan inwestycyjny jest bardzo ważny! 
  3. Słaba kondycja nieruchomości lub kłopoty prawne bądź kłopoty ze spółkami.

Na co zwrócić uwagę przy procesowaniu?

Głównym aspektem jest to, z czego Klient spłaci pożyczkę oraz na co potrzebuje pieniądze, czy ma jakiś plan. 

Jeśli chodzi o sam proces, to:

  • jak Klient wyobraża sobie spłatę, z czego będzie chciał wziąć te pieniądze
  • jaką kwotę Klient sobie wyobraża przy pożyczce
  • zwrócić uwagę, jakie klient wysyła do nas zdjęcia (jeśli klientowi zależy na tym, by otrzymać pieniądze, musi również zadbać o estetykę zdjęć i tego, jak wszystko wizualnie wygląda)
  • dokumenty, których potrzebujemy: dokumenty finansowe
  • zwrócić uwagę na to, jak wygląda wiadomość od Klienta do nas. Jeśli wiadomość jest bez ładu i składu, to mamy dwie opcje: albo zadzwonić do takiej osoby i poprosić, by przedstawił to jeszcze raz, żeby temat był zrozumiały lub razem z Klientem stworzyć dokument od zera.

Ważne jest, by klient orientował się w tej sprawie, dlatego trzeba zawsze go informować przy procesowaniu o wszystkim.

Jaki rodzaj zabezpieczenia jest najlepszy dla klienta i czy zawsze hipoteka?

Przewłaszczenie i hipoteka to dwa różne sposoby zabezpieczenia interesów klienta w momencie podejmowania zobowiązania finansowego, obie te metody łączy jednak wymóg sporządzenia aktu notarialnego ze stosownym wpisem w księdze wieczystej.

Podstawowa różnica między przewłaszczeniem na zabezpieczenie a hipoteką dotyczy sposobu zaspokojenia roszczeń wierzyciela w momencie problemów ze spłatą podjętego zobowiązania.

W przypadku przewłaszczenia instytucja finansowa ma prawo oddać do odpłatnego użytku bądź sprzedać przywłaszczoną nieruchomość bez wszczynania sądowego postępowania egzekucyjnego.

W praktyce przewłaszczenie funkcjonuje jako przeniesienie prawa własności naszej nieruchomości (np. na inwestora), wraz z zawarciem równoległej umowy o obowiązku przeniesienia prawa własności na pierwotnego właściciela z chwilą spłaty zaciągniętego długu.

Tego typu rozwiązanie to spore uproszczenie procesu zaspokojenia zarówno dla firmy pożyczkowej, jak i dla przedsiębiorcy. W pierwszym przypadku chodzi o zabezpieczenie a w drugim pożyczenie większej kwoty względem LTV np.: do 60% czasem nawet 70% ltv.

Przyjemniejszym dla przedsiębiorcy sposobem zabezpieczenia jest hipoteka. To rozwiązanie całkowicie przypomina pożyczkę bankową.

Hipoteka opiera się na obciążeniu długiem danej nieruchomości, niezależnie od tego, kto jest jej właścicielem. Wierzyciel, którego wierzytelność zabezpieczona jest w taki sposób, może na drodze egzekucji z przedmiotu hipoteki domagać się zaspokojenia swoich roszczeń od jej obecnego właściciela. Hipoteka wygasa całkowicie w momencie spłaty zobowiązania.

Czy idealnie złożony klient zawsze otrzymuje pożyczkę?

Oczywiście, że nie. Jaki jest tego powód? To dlatego, że mimo iż każda ze stron zrobiła dobrą robotę, mogą wyjść jakieś niespodziewane sytuacje, sprzeczność.

Np. jakieś prawne kwestie klienta.

Czy brokerka ma wpływ na Klienta?

Oczywiście, że tak. Z prostej przyczyny – może mieć duży wpływ w momencie, gdy zaskakuje się Klienta „mam ofertę, ale…”. Zawsze powinno się mówić prawdę prosto w twarz, bez ukrywania wszystkiego. Klient ma prawo wiedzieć wszystko od razu, wtedy również jest inaczej nastawiony na cały proces.

Całośc nagrania ze szkolenia „Prywatna pozyczka, zasady przyznania finansowania!”, które poprowadził nasz Co-founder Łukasz Jarząbek jest dostępne na naszym kanale YouTube!

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami

Podziel się wiedzą:

Przeczytaj lub Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

We are glad you have chosen to leave a comment. Please keep in mind that comments are moderated according to our comment policy.